Keskustelu ylioppilastutkinnon ja pääsykokeiden suhteesta on jälleen pompahtanut pinnalle, eikä suotta: abiturientteja hiillostetaan kaksilla peräkkäisillä kokeilla, ja preppauskurssimarkkinat jylläävät.

Se, että ammatilliselta puolelta korkeakouluihin hakemisesta ei juuri puhuta, kertoo puolestaan julmaa kieltään amiksiin suhtautumisesta, eikä tuleva reformi näytä ainakaan tilannetta parantavan, kun ajatellaan jatko-opintokelpoisuutta. Lukiosta ja ammatilliselta puolelta täytyy kuitenkin olla samat mahdollisuudet jatkaa kolmannelle asteelle.

Jos ylioppilastutkinnon painoarvoa lisätään huomattavasti nykyisestä, lukiosta, joka on jo tällä hetkellä rankka koulu, tulee vain entistä rankempi ja preppauskurssit siirtyvät sinne.

Mielestäni korkeakoulujen tulee antaa itse määritellä pääsyvaatimukset. Joillekin vähemmän suosituille aloille voisi edelleen olla mahdollista päästä suoraan yo-tutkinnon perusteella, mutta pääsykokeita kin tarvitaan suosituilla aloilla. Ei ole järkevää, että tie korkeakouluun suljettaisiin muilta kuin laudaturin ylioppilailta. Myös soveltuvuuskokeita tarvitaan edelleen esim. sosiaalialoilla.

Lähtisinkin muuttamaan pääsykokeita nykyaikaisempaan suuntaan. Hakijat ohjattaisiin suorittamaan opintoihin johdattava verkkokurssi, ja siinä menestyminen toimisi osana valintakriteereitä. Kursseja voisi tehdä joko toisen asteen aikana tai sen jälkeen, ja ne voitaisiin ottaa huomioon toisen asteen opintosuorituksina. Tämä olisi myös kaivattua yhteistyötä toisen ja kolmannen asteen välillä sekä antaisi opiskelijalle  kuvan, millaista hänen valitsemansa alan opiskelu on. Korkeakouluopinnoissa tapahtuvat alanvaihdotkin voisivat vähentyä.